Slaap, de basis voor een goede gezondheid

Slaapoefentherapie venray baarlo venloDeze uitspraak klinkt als een enorme open deur maar… is dat wel zo?

Lees de blog van Jolanda, slaapoefentherapeut /slaapcoach en oefentherapeut Cesar bij Knooppunt Centrum voor Gezondheid

Inmiddels zijn we beland in de 11e maand dat Covid-19 ons land in de greep heeft, en ook al wordt er licht toegezegd aan het eind van de tunnel: niemand weet hoe lang de tunnel is en wat we nog gaan tegenkomen op weg naar de uitgang.

In de afgelopen maanden is er, naast de aandacht voor de mensen die besmet zijn geraakt en al dan niet ziek zijn geworden, ook meer aandacht gekomen voor een gezonde leefstijl als middel om in dit geval ernstige complicaties van Corona te voorkomen. Maar gezondheid is meer dan niet ziek worden.

De meeste mensen zijn zich bewust van het belang van goede voeding en voldoende beweging om hun gezondheid te verbeteren en in stand te houden. Slaap als derde pijler in een gezonde leefstijl krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht.

Slaap zou echter niet als 3e pijler gezien moeten worden maar als de fundering voor de andere 2.

Er is namelijk een duidelijk verband tussen te weinig of niet goed slapen en het ontstaan van behoefte aan voedingsmiddelen die niet op de lijst met gezonde keuzes voorkomen. Te zoet, te vet etc., deze keuzes worden ingegeven door een verstoorde hormoonbalans tussen Leptine (zorgt voor verzadigd gevoel) en Grehline ( ook wel het hongerhormoon genoemd). Ook een verhoogd Cortisol gehalte onder invloed van stress vormt hierin een probleem, het lichaam wordt minder gevoelig voor insuline en daarmee ligt een voorstadium van diabetes op de loer. Slaapgebrek doet daarnaast iets met je darmflora waardoor de spijsvertering minder goed werkt. Uit onderzoek blijkt verder dat je lichaam meer spiermassa dan vetmassa verliest  bij het volgen van een streng dieet wanneer je te weinig slaapt.

Al met al geen goed nieuws en niet het resultaat dat je wenst wanneer je met een enorme berg wilskracht start met een leefstijlprogramma.  Slaap is een randvoorwaarde om je doelen te bereiken.

Dit geldt ook voor het optimaliseren van de resultaten van training: herstel vindt plaats gedurende je nachtrust zodat je daarna weer fit bent voor de volgende inspanning. Zowel voor krachtsopbouw als het verbeteren van de conditie is dit noodzakelijk.

Spieropbouw is weer nodig voor het vergroten van vetverbranding. Sporten zorgt voor lichamelijke vermoeidheid en een hogere slaapkwaliteit en zo is de leefstijlcirkel rond.

Door veel mensen wordt echter “bezuinigd” op de hoeveelheid slaap, nog even een aflevering kijken op Netflix,  app beantwoorden, mail checken enzovoort en de volgende morgen weer op tijd op. In het weekend dan maar wat bijslapen en doordeweeks geen zin om nog in beweging te komen na een werkdag. Het is nat en donker, ook dat helpt niet mee aan een gezond slaappatroon. Het is even niet anders in deze rare tijd…toch?

Maar gelukkig komt het moment van vaccineren voor iedereen langzaam maar zeker dichterbij en hoeven we ons minder zorgen te maken dat we besmet raken met het inmiddels al meerdere keren gemuteerde virus. Gewoon afwachten tot we aan de beurt zijn, meer kunnen we niet doen…toch?

Het goede nieuws is: JA, we kunnen wel iets doen terwijl we afwachten. JA, we kunnen ervoor zorgen dat de vaccinatie nog beter zijn werk doet en JA het is nog gratis ook.

Iedereen die wel eens een griep of een flinke verkoudheid heeft gehad weet dat het lichaam juist dan behoefte heeft aan slaap. Dat is geen toeval, je immuunsysteem is keihard aan het werk om de ziekmaker te elimineren en dat kost energie.

Maar er is meer: Uit onderzoek blijkt dat je kwetsbaarder bent voor het oplopen van een virus wanneer je weinig hebt geslapen. Bij een test met een verkoudheidsvirus liep dit verschil zelfs op tot 32%. De ene groep had gedurende een week ongeveer 5 uur per nacht geslapen, de andere groep 7 uur of meer.

Ook is er onderzoek gedaan naar de relatie tussen de hoeveelheid slaap voorafgaand aan het krijgen van een griepprik of vaccinatie tegen hepatitis A en B en het optreden van een immuunreactie daarna. De hoeveelheid antistoffen van de korte slapers was nog geen 50% van de hoeveelheid in de uitgeslapen groep.

Des te meer reden om nú werk te maken van een gezondere leefstijl als je daar winst verwacht. Ga eens voor jezelf na: ben ik tevreden over mijn slaappatroon, is dat niet zo lees dan eens de blog die ik eerder schreef:  Slapen in tijden van Coronavirus Covid-19 of maak een afspraak om samen eens te kijken naar mogelijkheden tot verbetering.

En niet te vergeten: eet ik gezond genoeg en ben ik zo fit als ik zou willen zijn?

Als het antwoord op 1 van deze vragen “nee” is maak dan eens een GRATIS kennismakingsafspraak bij een van onze leefstijlcoaches.

Ook in deze tijd staat het team van Knooppunt Centrum voor Gezondheid voor je klaar, gezondheid is tenslotte meer dan niet ziek zijn!