Nieuw aanbod: LEVIT – jouw evenwicht in eten, beweging & mindset

Begin januari zijn wij gestart met LEVIT, een aanpak waarmee we samen met jou gaan kijken hoe we je levensstijl kunnen verbeteren. Ben je toe aan een verandering van je levensstijl? Op zoek naar evenwicht in je leven maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Met de LEVIT-aanpak kijken we samen met jou naar je levensstijl en hoe we deze kunnen verbeteren. We kijken onder andere naar je eetpatroon, hoeveel en hoe je beweegt en of je jezelf ook voldoende rust gunt. Het doel van deze aanpak is om te zorgen dat je je goed voelt én dat je de gezonde manier van leven volhoudt.

Hier kun je meer lezen over LEVIT of neem vrijblijvend contact met ons op.

Onze VOP reis

Waar onze reis in september begon met genomineerd te worden voor de Venrayse Ondernemers Prijs, is deze begin januari met een echt hoogtepunt mogen eindigen! Toen stonden wij (Joost en Jan) met een gedeelte van onze toppers, de medewerkers van Venray, op het podium te presenteren. Ondanks dat wij helaas niet in de prijzen zijn gevallen, was dit een ervaring om nooit te vergeten.

Wat mogen wij trots zijn op onze praktijk, de medewerkers, de therapeuten en de patiënten, zonder dit alles zouden wij nooit zo ver mogen komen.

Het meedoen aan de VOP is niet alleen meedoen met een wedstrijd, tijdens de afgelopen vier maanden hebben wij namelijk nog veel meer gedaan.Door de VOP zijn wij terug gaan kijken naar alles wat we tot nu toe bereikt hebben en natuurlijk naar alle punten die nog kunnen worden verbeterd. We hebben doelen mogen opstellen voor de toekomst. Ons eigen verhaal mogen overbrengen op vele ondernemers die ons weer op zijn buurt konden inspireren met hun eigen verhalen. Maar bovenal hebben we mogen genieten van alle input van betrokkenen bij onze praktijk. De positiviteit die we hieruit mochten ontvangen laat ons nogmaals zien hoe belangrijk het is om je droom te volgen en mensen te mogen helpen.

De VOP heeft ons veel moois gebracht en geleerd, al dit gaan we zeker gebruiken om Knooppunt Centrum nog beter te maken. Dit door precies te doen wat wij het liefst doen, iedereen helpen weer lekker in zijn of haar vel te komen!

Join(T) Forces

Vanaf heden is Knooppunt Centrum voor gezondheid een samenwerking gestart met Spomed de initiatiefnemer van Join(T) Forces. Een gespecialiseerd sportmedisch centrum welke als aanleiding had het introduceren van een gestandaardiseerd oefenprogramma als warming-up met als doel om op lokaal als op landelijk niveau preventief bezig te zijn met het verminderen van knieblessures.

Deze ambitie komt voort uit de hoge incidentie van voorste kruisbandletsels bij meisjes van 12 – 18 jaar alsmede de hoge blessure incidentie bij jongens van dezelfde leeftijd. De ernst en de verstrekkende gevolgen van dit letsel op deze leeftijd, het ontbreken van grootschalige bewustwording van dit probleem in Nederland en het ontbreken van een effectief gestandaardiseerd preventieprogramma heeft ons er toe gebracht dit product te ontwikkelen.

Het join(t) forces programma bestaat uit een warming-up als oefenprogramma ter preventie van knieletsels. Daarnaast levert Join(T) Forces testen ter beoordeling van een verhoogd risico op knieblessures.

Warming-up:
Wij leveren een uitdagend en effectief trainingsprogramma als warming-up ter preventie van knie-voorstekruisband blessures bij kinderen in deze leeftijdsgroep, waardoor de kans op een dergelijke blessure met 50% – 70% afneemt. Dit 10-20 minuten durend oefenprogramma dient drie maal per week uitgevoerd te worden en kan geïmplementeerd worden in de warming-up binnen sportverenigingen, lagere en middelbare scholen. Er bestaat een warming-up op drie niveaus, gebaseerd op leeftijd.

Testen:
Afwijkend bewegen, een afwijking bij sprongtesten of reeds bestaande knieklachten/-problemen in de voorgeschiedenis kan aanleiding zijn om de knieën verder te onderzoeken. Omdat letsels voornamelijk voorkomen tijdens het landen na een sprong richten we ons vooral op spronglandingstechieken.

Veldtest:
Een eenvoudige sprongtest op het sportveld kan een grove indicatie geven of iemand een verhoogd risico kan lopen op het krijgen van knie-letsels. Voor deze groep bestaat de mogelijkheid om dit mogelijke risico verder te analyseren. Deze analyse zal het vermoeden bevestigen of weerleggen.

Aanvullende testen:
Met behulp van specifieke apparatuur en meetinstrumenten in een gespecialiseerd en daarvoor opgeleid centrum maken we een risicoanalyse. Vallen de testen binnen de normen, dan volstaat de warming-up als oefenprogramma. Bij bevestiging van een verhoogd risico, zullen de testen precies het risicopercentage aangeven. Met een aanvullend oefenprogramma gemaakt op basis van deze metingen proberen we de gevonden risicofactoren te reduceren.

 

Opening Knooppunt Venlo

2018 is voor Knooppunt Centrum niet alleen een start van het nieuwe jaar, maar ook de start van een nieuwe vestiging!

Begin 2017 is Knooppunt Centrum een samenwerking aangegaan met Reumkens Voetzorg.
Door deze samenwerking kon Knooppunt Centrum parttime gebruik maken van de locatie in Venlo.

Begin 2018 is besloten om de samenwerking uit te breiden. Hierdoor is Knooppunt Venlo een volwaardige locatie geworden waar iedere werkdag van 08.00 tot 18.00 behandelingen kunnen worden ingeplant.

Bij een nieuwe vestiging horen ook nieuwe behandelruimtes, benieuwd naar hoe deze eruit zien? Bekijk dan onderstaande video!

Wij verwelkomen jullie graag in Venlo!

Geslaagde Nieuwjaarswandeling 2018

Zaterdag 13 januari stond de nieuwjaarswandeling gepland.

Met ruim 35 aanmeldingen mogen wij wel stellen dat de nieuwjaarswandeling een groot succes was!

Deze nieuwjaarswandeling wordt jaarlijks georganiseerd vanuit de Afvallen met Knooppunt groep, maar met extra speciale dank aan onze stagiaire Renske Willems!

Bekijk hieronder de fotogalerie voor een kijkje naar deze gezellige middag.

Wij willen Rooyakkers Groenten en Fruit en Maes 21 graag bedanken voor de samenwerking.

Blog: Mindful wandelen – ontspannen terwijl je loopt

Zo bereik jij dat het wandelen niet slechts een middel is om ergens te komen, maar ook een gezelschap sport die ervoor zorgt dat je met een gezonde ontspanning verder kunt gaan met je dag!

Vandaag de dag is de mens een geboren multitasker, snel de kinderen naar school brengen terwijl je tussendoor je ontbijt eet en in je hoofd al bezig bent met de vergadering van die middag. Heel de dag zijn we bezig met minstens drie verschillende dingen tegelijkertijd.

Het bezig zijn met verschillende activiteiten hoeft niet altijd verkeert te zijn, maar weet wel een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Ontspanning is niet iets dat alleen te vinden is tijdens een sauna/ spa dag. Ontspanning kan ook gemakkelijk gevonden worden tijdens een wandelmethode.

Deze methode heet Mindful wandelen en is te leren door het volgen van onderstaande oefening. Tijdens het Mindful wandelen begeef jij je in het moment zelf, dit doe je door je op het lopen zelf te concentreren. In het begin kan dit lastig zijn, probeer daarom een sportmaatje te vinden zodat jullie elkaar kunnen motiveren. Buiten het motiveren is het natuurlijk ook gezellig om te praten, probeer hierbij alleen te focussen op gezellige gesprekken en laat je (stressvolle) dagelijkse bezigheden hierbij weg! Na de wandeling ben jij weer ontspannen en kun je weer met een frisse start aan de slag!

Oefening Mindful wandelen:*

  1. Ga staan met je voeten op heupbreedte met je knieën licht gebogen (van het slot) en je armen losjes langs je lichaam.
  2. Breng je aandacht naar de onderkant van je voeten en voel het contact met de grond.
  3. Breng je gewicht over naar je rechterbeen en merk de veranderingen op in je voeten en benen als je linkerbeen leegloopt en het lichaam op je rechterbeen rust.
  4. Til je linkervoet langzaam op en beweeg hem zachtjes naar voren. Voel hoe je voet weer contact maakt met de grond terwijl je je lichaamsgewicht op de linkervoet en het linkerbeen overbrengt.
  5. Voel hoe je linkerbeen nu volloopt en de rechtervoet en het rechterbeen lichter worden terwijl ze loskomen van de grond.
  6. Til je rechtervoet langzaam van de grond, bewust van de beweging en de veranderingen in het lichaam die deze beweging teweeg brengt.
  7. Zet je rechterbeen naar voren en voel hoe de rechtervoet weer contact maakt met de grond.
  8. Ga zo door, stap voor stap, waarbij je je bewust blijft van je lichaam bij elke beweging die je maakt.

Bovenstaande oefening klinkt in eerste instantie een beetje zweverig, maar wanneer je het een aantal keren bewust hebt geoefend merk je dat het algauw vanzelf gaat!

Past dit bij jou, maar vind je het moeilijk om alleen te starten, wil je hiermee graag starten in groepsverband of vind je het gewoon heel leuk om actief te wandelen? Neem dan deel aan onze nieuwjaarsloop aanstaande zaterdag, 13 januari. Gezamenlijk met een grote groep gaan we tien kilometer lopen door het mooie Baarlo.

Tien kilometer lijkt misschien wel veel, maar door een aantal pauzes tussendoor en vooral veel gezelligheid is dit voor een ieder te doen!

*Bron: Doe’s mindful – http://doesmindful.nl/nieuws-artikelen/mindful-wandelen:-stilstaan-terwijl-je-loopt